Gevoelig intens kind, sterke wil. Hoogbegaafd? Onderpresteren

De term hoogbegaafd is nog steeds vrij beladen. Veel van de ouders die ik spreek zijn dan ook huiverig om de term te gebruiken in het contact met school. Omdat ze niet willen worden gezien als ‘pushende ouders’ – zo zonde dat dit beeld in de media is ontstaan – maar vaak ook omdat hun kind helemaal niet zo goed presteert op school. Om dan bij de leerkracht aan te kaarten dat er misschien, heel misschien, wel sprake zou kunnen zijn van hoogbegaafdheid, voelt voor veel ouders énorm spannend.
 
Het idee dat een hoogbegaafde op school altijd hoge cijfers haalt klopt niet. Sterker nog, veel hoogbegaafden presteren niet naar hun kunnen, juíst omdat ze niet de uitdaging en verrijking ervaren die ze nodig hebben om zich te kunnen ontwikkelen.

Onderpresteren zie je bijvoorbeeld bij kinderen die op school niet meer weten waar ze het moeten zoeken. Die onhoudbaar gedrag vertonen en waarbij de incidenten zich opstapelen, door verveling en uitzichtloze onderprikkeling.

Onderpresteren gaat ook over kinderen die zich aanpassen aan de norm, aan hoe ze denken dat het hoort. Bijv, een kleuter die thuis gedetailleerde tekeningen maakt, maar op school teruggaat naar koppoters. De leerkracht ziet gewoon kleutergedrag, jullie als ouders kunnen het verschil met het gedrag thuis laten zien. Neem de tekeningen mee.

Of het kind in groep 3 dat keurig mee doet aan hakken en plakken, maar thuis een dik boek leest. Je kunt je voorstellen dat als je je de hele dag hebt aangepast, je frustratie er thuis flink uit komt. Dan heb je geen geduld meer voor je langzame broertje en moet ALLES ZOALS JIJ HET WILT.

Onderpresteren zie je ook bij kinderen die verrijkingswerk mogen doen, maar pas als het gewone werk af is. Naast dat het oneerlijk voelt dat je éxtra werk en dus méér werk krijgt, is het voor veel kinderen ook lastig om zich aan het gewone werk te zetten. Ze gaan klieren, dralen, dromen en raken gefrustreerd.

#gevoeligkind #intensiteit #onderprikkeling #hoogbegaafd?

Dat je kind het ‘niet laat zien’ op school, zegt dus niets over wel of niet hoogbegaafd zijn. Een groot verschil in het gedrag thuis en op school is een belangrijk signaal. Samen met de leerkracht van je kind kun je checken of jullie beiden hetzelfde kind zien.

Ondanks dat onderpresteren op school plaatsvindt en dus ook op school aangepakt dient te worden, zijn er zeker ook dingen die je als ouders thuis kunt doen. Ilse Reijgwart van wijkunnenmeer.nl heeft 10 pedagogische tips voor thuis op een rijtje gezet: https://lnkd.in/eTpzmWaN