Onderprikkeling – korte voorbeelden

Op LinkedIn plaats ik regelmatig kleine stukjes over onderprikkeling. Voornamelijk om kennis over onderprikkeling te delen, op een laagdrempelige manier. Ik merk dat er al best veel kennis over overprikkeling is (al wordt ‘lastig’ gedrag toch nog vaak verkeerd geïnterpreteerd. Niet de verklaring of de oorzaak voor het gedrag wordt gezien, maar slechts het gedrag zelf.) Onderprikkeling – ondervoeding van de juiste (geestelijke) prikkels, daarentegen, wordt nog zeer vaak over het hoofd gezien. Hieronder vind je de verschillende korte voorbeelden terug.

Naast dat ik het gewoon leuk vind om stukjes te schrijven en zo ervaringen te delen, wil ik ook laten zien dat er niets mis is met je kind. Je kind zal altijd gevoelig blijven en ook altijd wilskrachtig zijn. Dit zijn schitterende karaktereigenschappen, kwaliteiten om te koesteren. De behoefte aan autonomie, aan serieus genomen worden, aan (cognitieve) uitdaging, creativiteit en het nieuwsgierig zijn, zal altijd blijven bestaan. Als jong kind, tijdens het opgroeien en, zoals je zult zien, ook als oudere dame in het verzorgingshuis.

De verhalen zijn allen gebaseerd op echte personen, al zijn in alle stukjes verschillende verhalen door elkaar gehusseld. Ik schrijf niet per sé over hoogbegaafdheid, al zouden sommigen wel herkend kunnen worden als dusdanig. De grote overlap in alle stukjes is de gevoeligheid, de behoefte aan intensiteit, autonomie en uitdaging. En de verschillende manieren waarop onderprikkeling zich in verschillende levensfases kan uiten. 

Onderprikkeld op het kinderdagverblijf

Je bent 2,5…
spreekt in volzinnen en je vindt het best lastig op het kinderdagverblijf.

De andere kinderen maken nogal herrie en op onverwachte momenten huilen ze héél hard. Je drukt je handjes op je oortjes. Ook het samen spelen gaat nog niet heel soepel. Je trekt je terug als een kind iets te wild en enthousiast met de houten blokken heen en weer zwaait.

Je vindt het heel leuk om met het poppenhuis te spelen, al levert het ook een hoop frustratie op. Je hebt een heel verhaal bedacht, maar het andere kindje lijkt je verhaal maar niet te snappen. En als je haar vraagt om het groene poppetje, geeft ze je een blauw tafeltje?!

Je helpt graag de leidsters met hun werk. Vandaag mocht je de kast met de babyflesjes ‘schoonmaken’. Met een serieus snoetje zet je alle flesjes voorzichtig op tafel. Met een nat doekje maak je de plank schoon en wacht je even tot ie droog is. Heel voorzichtig zet je alle flesjes weer terug, keurig in een rijtje. Je glimt van trots. Vandaag was een leuke dag!

Onderprikkeld op het kinderdagverblijf

Ein-de-lijk mag je naar school