Wat extra aandacht voor executieve functies omdat deze bij onderprikkelde kinderen vaak worden aangemerkt als ‘zwak’. Ook in hoogbegaafdheidsonderzoeken is dit een vaak gedane observatie: de executieve functies van het kind zijn niet sterk ontwikkeld. Veel ouders schrikken hiervan. Niet alleen blijkt het kind hoogbegaafd, er is nu een nieuw probleem dat kennelijk ‘gerepareerd’ moet worden.
De executieve functies zijn de uitvoeringsfuncties. De naam zegt het al, to execute a task. Als je van een kind verwacht dat het kan veterstrikken, maar kind heeft altijd alleen maar klittebandschoenen gedragen, is het lullig om het kind af te rekenen op het niet-kunnen-veterstrikken. Het kind heeft het nooit kunnen ontwikkelen, want heeft niet eerder geoefend met veters strikken.
Hetzelfde met executieve functies. Om de functies te ontwikkelen vereisen ze oefening, concentratie, bij wijze van spreken het puntje van je tong uit je mond. Als je op school nog nooit een werkje hebt gedaan dat je moeite kostte, is het niet gek dat je executieve functies (nog) niet goed ontwikkeld zijn. Je hebt er simpelweg niet eerder gebruik van hoeven maken.
Veel hoogbegaafde kinderen zijn sowieso niet zo van het oefenen. Ze lijken te besluiten om zindelijk te zijn, lopen zonder te waggelen of vallen, observeren hoe je moet fietsen en wachten tot ze het kunnen. Dan heb je vrij weinig geoefend met oefenen. En als je dan een keer voor een moeilijkere taak staat, is het niet gek dat je het nare, onbekende gevoel van het nog-niet-kunnen liever uit de weg gaat. Op velerlei creatieve manieren 😁
Dus, niet alleen zijn de executieve functies te weinig aangesproken (omdat hun snelle hoofdjes al observerend het oefenen hebben omzeild) maar ook zijn er te weinig momenten geweest waarbij de executieve functies aangesproken zouden kunnen worden (want de werkjes op school, bijvoorbeeld, waren niet uitdagend genoeg) Nu we dit weten lijkt de oplossing heel simpel, biedt uitdagend werk aan.
Maar dan gebeurt er vaak iets geks. Het kind gaat niet hongerig en enthousiast met het uitdagendere werk aan de slag, nee, het stort zich dramatisch ter aarde, barst in tranen uit, verstopt zich briesend onder de tafel of gaat heeeeeeel lang plassen. Oepssss😉
#gevoeligkind #intensiteit #onderprikkeling #hoogbegaafd?
Een beetje mildheid helpt ook hier. Begrijpen dat het nogal pittig is als je ‘opeens’ moet gaan leren léren. Zachtjes het vlammetje aanwakkeren, wat vindt kind wél leuk? Waar loopt kind wel warm voor? Dan is dat een goed startpunt. En steun het kind om de hobbel te nemen (of uit de kuil te klimmen). Op school kan een remedial teacher hierbij helpen, of een externe HB-specialist. Ook sommige IB-ers gaan met het kind aan de slag, wetende dat het (nog) niet ‘vanzelf’ gaat.
Maar hoe lekker is het als je iets geleerd hebt wat je eerder nog niet kon? Hoe heerlijk is het gevoel van trots zijn op jezelf! Hoe lekker is het om ein-de-lijk je hersentjes te kunnen laten galopperen 🐎